Jakie pomoce dydaktyczne dla dzieci? Narzędzia do nauki matematyki dla dzieci i nauczycieli

Wybór odpowiednich pomocy dydaktycznych dla dzieci powinien być świadomą decyzją. Szczególnie na początkowych etapach edukacji, gdzie u młodego człowieka dopiero zaczyna się kształtować obraz świata. Już w pierwszych kilku latach życia powinniśmy pomagać dziecku rozwijać się poprzez zabawę. Współczesny rynek oferuje wiele pomocy dydaktycznych. Jakie powinny spełniać wymagania, aby naprawdę wspomagać dziecięcy umysł? Jakie pomoce dydaktyczne warto wybierać i dlaczego?

Jakie powinny być pomoce dydaktyczne dla dzieci?

To oczywiście zależy od punktu, z którego patrzymy. Dla dorosłych oczywiście najważniejszym aspektem jest ten praktyczny. Chcemy, aby pomoce, z których korzystają nasi podopieczni, uczyły i rozwijały funkcje poznawcze. Musimy jednak pamiętać o tym, że dla dzieci muszą być to przedmioty atrakcyjne. Ważne jest więc, aby używać kreatywnych pomocy dydaktycznych, kolorowych, mających wiele różnych zastosowań. Ich używanie powinno być dla dzieci łatwe i intuicyjne. Jednocześnie powinny wzbudzać ciekawość i zainteresowanie. Najcenniejsze pod względem rozwojowym, są sensoryczne pomoce dydaktyczne, a więc takie, dzięki którym dzieci doświadczają zjawisk za pośrednictwem zmysłów. Dobrze również, jeśli są to przedmioty kompatybilne z innymi, znanymi już dziecku zabawami czy grami. 

Pomoce dydaktyczne do nauki matematyki dla dzieci

Początkowe etapy nauki matematyki nie muszą polegać wbrew powszechnej opinii na uczeniu się cyfr, czy wymienianiu liczebników w kolejności. Na umiejętności matematyczne składają się bowiem takie obszary jak: 

  • orientacja w przestrzeni 
  • rytmy, sekwencje
  • operacje arytmetyczne (niekoniecznie na symbolicznym zapisie)
  • klasyfikowanie przedmiotów,
  • pojęcia i operacje na zbiorach 
  • mierzenie, ważenie,
  • figury geometryczne,
  • gry i zagadki logiczne.

Pierwszą stycznością z matematyką są więc wszelkie budowle, które dziecko tworzy samodzielnie, bądź odwzorowuje. Służą do tego kolorowe klocki o różnych rodzajach i kształtach. Klocki są zabawką dosyć uniwersalną, z której mogą korzystać wszystkie dzieci. Łatwo jest na nich rozwijać umiejętności matematyczne, choćby poprzez zwykłe przeliczanie ich. Dobrze jest jednak, aby miały one dodatkową wartość edukacyjną. Warto zaopatrzyć się w klocki z dziurkami jak np. klocki Nemi, które dodatkowo pomogą w naturalny sposób wejść w świat matematyki. Dzieci mogą bowiem zarówno budować z nich różne płaskie kształty jak i wykonywać skomplikowane obliczenia arytmetyczne. Niezwykle rozwijające są również gry matematyczne. Mogą to być np. gry planszowe, gdzie jest wprowadzona również mała dawka rywalizacji. Dzieci je uwielbiają, gdyż wyzwala to w nich wiele emocji, a podczas jednej rozgrywki możemy przemycić nawet kilkadziesiąt różnych operacji matematycznych!

Pomoce dydaktyczne dla nauczycieli przedszkola/szkoły

Znalezienie pomocy dydaktycznych dla dzieci, które jednocześnie ułatwią pracę ich opiekunom to nie lada wyzwanie. Jest jednak wiele narzędzi, które z powodzeniem można wykorzystać podczas zajęć grupowych w przedszkolu czy szkole. Jakie pomoce wybrać? Przede wszystkim uniwersalne. Najistotniejszymi problemami w edukacji są duże grupy i zróżnicowany poziom wśród uczniów. Dlatego pomoce dydaktyczne dla nauczycieli i uczniów muszą być zaprojektowane tak, by nadawały się dla każdego dziecka, w tym takiego z dysfunkcjami. Muszą posiadać szerokie zastosowanie dydaktyczne, ale też wzbudzać w dzieciach zainteresowanie. Warto zainteresować się więc: kolorowymi klockami, kartonikami z liczbami, klockami z dziurkami, klockami i kartami magnetycznymi (umożliwiającymi pracę na tablicy), wszelkiego rodzaju liczmanami.

Dodaj komentarz